05.03.2020

Kiinan tuotanto ja kuljetukset lähteneet osittain käyntiin

Suurimmassa osassa Kiinaa tehtaiden tuotanto on päässyt alkamaan koronavirusepidemian aiheuttaman lähes täydellisen pysähdyksen jälkeen. Hubein maakuntaa lukuun ottamatta arviolta 90% työvoimasta on palannut tuotantolaitoksiin.

Kiinan sisäisiä toimituksia vaikeuttaa kuljettajapula, koska osa kuljettajista on vielä tarkkailun alla. Erilaiset varotoimet, kuten ruumiinlämpötilojen mittaus tarkastuspisteillä, hidastavat yhä liikennettä maanteillä ja kaupungeissa.

Valtamerialusten lähtöihin Kiinasta Eurooppaan on tullut yhä peruutuksia. Tuontikuljetuksien myöhästymiset vaikuttavat merikuljetuksiin globaalilla tasolla. Kontteja kasaantuu Kiinan satamiin, eikä niitä tule tarpeeksi Eurooppaan vastaamaan merirahdin vientikuljetuksien kysyntään. Myös viennin laivalähdöissä on peruutuksia. Kiinan lisäksi tämä koskee esimerkiksi Intiaa ja Lähi-itää, joiden rahdit kulkevat samoilla laivoilla.

Finnairin Manner-Kiinan, samoin kuin muutamien Japanin ja Korean reittilentojen peruutukset jatkuvat ainakin huhtikuun loppuun. Lentorahtiin on kuitenkin olemassa vaihtoehtoisia reitityksiä Aasian ja Suomen välillä.

Ensimmäinen juna kiinalaisen uuden vuoden ja sitä seuranneiden, virusepidemiasta aiheutuneiden peruutusten jälkeen lähti Hefeistä kohti Helsinkiä 29.2.2020 ja sitä odotetaan saapuvaksi Suomeen maaliskuun puolessa välissä. Junatuonnissa ovat seuraavat lähdöt aikataulun mukaan 14.3. ja 28.3. Tiedustelut: railway@varova.fi

Toistaiseksi näyttää siltä, että Kiinan tuotanto ja rahtikuljetukset alkavat vähitellen palata normaaliksi, mutta tilanne saattaa muuttua nopeastikin.