• Yritys
  • Varova työnantajana
  • Uutishuone
  • Yhteystiedot
  • fiSuomi
    • enin English
    • svSvenska
  • Palvelut
  • Edustajat
  • MyVarova / Track&Trace
  • E-palvelut
  • Tietopalvelut
  • Kotimaan rahtipalvelu

Kurvaa logistiikan ohituskaistalle!

Tehokkuutta ja joustoa toimitusketjuun.

 

Kysy lisää!

  • Maantiekuljetukset
  • Merikuljetukset
  • Lentorahti
  • Rautatiekuljetukset
  • Projektikuljetukset ja erikoiskuljetukset
  • Varova Global
  • Toimitusketjuratkaisut
  • Huolinta
  • Kotimaan logistiikka
  • E-palvelut
  • Tavaravakuutukset
Etusivu » Palvelut » Toimitusketjuratkaisut

Toimitusketjuratkaisut

Helpottaaksemme asiakasyritystemme ulkomaankaupan toimintoja tarjoamme kuljetusten ja huolinnan lisäksi monia työkaluja toimitusketjun hallintaan. Toimitusketjuratkaisuilla voidaan tehostaa hankinta- ja toimitusketjun prosesseja, nopeuttaa toimitusaikoja, pienentää logistiikan kokonaiskustannuksia sekä parantaa toimitusketjun läpinäkyvyyttä ja tiedonkulkua.

Toimitusketjuratkaisut koostuvat erilaisista lisäarvoa tuottavista palveluista, joita ovat mm. tilaus- ja toimitusvalvonta, erilaiset tavarankäsittelyn, varastonhallinnan sekä jakelun ratkaisut. Pisimmälle vietynä voidaan puhua asiakasyrityksen logistiikkatoimintojen ulkoistuksesta. Toimitusketjuratkaisut räätälöidään aina asiakkaan tarpeen mukaan.

Erikoisnoudot ja -toimitukset

Lähetysten noudot ja toimitukset tapahtuvat normaalisti arkisin klo 8.00-16.00 välisenä aikana. Jos kuitenkin tavaralle toivotaan pikatoimitusta tai poikkeavia nouto- tai toimitusaikoja onnistuvat ne lisäpalveluna.

Toimitukset pikana tai normaalien toimitusaikojen ulkopuolella

  • Pikatoimitukset asiakkaan tarpeen mukaan
  • Ilta- tai aamujakelut, toimitukset viikonloppuna
  • Noudot tai toimitukset tiettynä kellonaikana
  • Kantoapua tai kaksi kuljettajaa
  • Täysien konttien toimitusten sopiminen asiakkaan toiveiden mukaisesti ja mahdollisuus muuttaa sovittua ajopäivää hyvinkin lyhyellä aikarajoituksella, veloituksetta

Tavarankäsittely

Erilaisilla tavarankäsittelyn toimenpiteillä voidaan tehostaa toimitusketjua, nopeuttaa kuljetusaikaa ja saada maahantuojalle tai viejälle aikaan kustannussäästöjä. Asiakas voi ulkoistaa logistiikkaprosessiin kuuluvia tavarankäsittelyn toimenpiteitä joko osittain tai kokonaan Varovan hoidettavaksi.

Tavarankäsittelyn lisäpalvelut

  • Lähetysten/kartonkien/tuotteiden keräily, lajittelu ja jaottelu asiakkaan toiveiden pohjalta, myös tuotenimiketasolla. Lajittelu voidaan tehdä esimerkiksi myymäläkohtaisesti, tuotekohtaisesti, tilauskohtaisesti, loppuasiakaskohtaisesti
  • Lavoitus/lavoitusten purkaminen, kelmutus
  • Kartonkien/tuotteiden laputus/merkkaus asiakkaan toivomalla tavalla
  • Kollien punnitus
  • Tekstiilien höyrytykset
  • Lähetysten konsolidointi eli yhdistäminen (LCL -> FCL / LTL -> FTL). Kappaletavaralähetyksiä voidaan kerätä ja yhdistää ns. asiakaskohtaisiksi kokonaislähetyksiksi. Lähetyksiä voidaan myös lastata asiakkaan toivomassa järjestyksessä kuljetusyksikköön, jolloin lähetysten purkaus ja käsittely vastaanottopäässä nopeutuu. Näin myös nopeutetaan kuljetusaikaa. Eri kuljetusmuodoilla saapuvia lähetyksiä voidaan yhdistellä jatkokuljetuksille Suomessa tai toimitettuna edelleen kolmansiin maihin. Vastaavasti viennissä lähetyksiä voidaan kerätä ympäri Suomea ja yhdistää logistiikkakeskuksessamme ulkomaankuljetuksille.

Varastointipalvelut

Sekä yhteisökaupan (EU) että EU:n ulkokaupan tavaraa voidaan varastoida Vuosaaren logistiikkakeskuksessamme lyhytaikaisesti tai pitkäaikaisesti, asiakkaan tarpeen mukaan. Logistiikkakeskuksemme on myös tullivarasto.

Varastointipalvelut

  • Yhteisökaupan (EU) tavaran lyhyt- tai pitkäaikainen varastointi
  • EU:n ulkopuolta saapuneen tullaamattoman tavaran lyhyt- tai pitkäaikainen varastointi (Tulli Lyhytaikainen ja Tulli Pitkäaikainen)
  • Tullaus osissa: tavaraa tullataan sitä mukaa kun maahantuoja tarvitsee tuotteita myyntiinsä,  tämä on mahdollista myös väliaikaisesta varastosta, jossa tuotteita voi säilyttää korkeintaan 90 vrk. Alv tulee maahantuojan maksettavaksi vasta, kun erä tullataan.

Pakkaussuunnittelu ja pakkauspalvelut

Asianmukaisen kuljetuspakkauksen tarkoitus on suojata tavaraa lähetykselle sovitun kuljetusmuodon aiheuttamilta tavanomaisilta rasitteilta. Lähetyksen ja kuljetuspakkauksen on kestettävä sidonta kuljetusyksikköön ja/tai kuljetusyksikön sisällä. Lähettäjä on vastuussa tuotteiden asianmukaisesta pakkaamisesta kuljetusta varten. Autamme pakkaussuunnittelussa ja tarjoamme mm. pakkauspalveluja.

Pakkaussuunnittelu ja pakkausoptimointi

Huomioiden lähetyksen koon, kuljetusmuodon ja tavaran erityispiirteet asiantuntijamme kertovat miten ja millaisiin lähetyspakkauksiin tavarat pitäisi pakata, jotta ne kestävät normaalin kuljetuksen aikana lähetykseen kohdistuvan rasituksen. Tavanomaisiksi rasitteeksi katsotaan esimerkiksi koneellinen käsittely siirtolastauksissa ja maantiekuljetuksissa pitkittäinen ja poikittainen heilunta. Mikäli maantiekuljetus sisältää meriosuuden, voi heilunta olla eri vuodenaikoina voimakastakin. Myös pöly, lika ja kosteus, varsinkin kuljetuksen aikaisen lämpötilavaihtelun aiheuttama kondensaatio, kosteuden tiivistyminen, kuljetustilan hikoilu katsotaan tavanomaisiksi rasitteiksi.

Autamme myös tuote-, lähetys- ja kuljetuspakkausten suunnittelussa niin, että rahtitila hyödynnetään optimaalisesti.

Pakkauspalvelu ja pakkausmateriaalit

  • Pakkauspalvelu asiakkaan kanssa sovituin ehdoin
  • Puupakkausten välittäminen (lavat, laatikot) asiakkaan tavaran mukaisesti/mitoilla tehtynä
  • Pakkausmateriaalin ja tyhjien lavojen poisvienti
  • ISPM15 standardin mukaisten leimausten välittäminen (leimauksen puuttuessa puutavarasta)

Tilaus- ja toimitusvalvonta

Sähköiset palvelut tukevat toimitusketjun hallintaa ja logistiikkaprosesseja monin tavoin.  Tilaus- ja toimitusvalvontaratkaisumme mahdollistavat sen, että ajasta ja paikasta riippumatta pysytään ajantasalla lähetysten ja tuotteiden valmistumis- ja toimitusaikatauluista vaikka tuotenimiketasolla ja tieto kulkee viiveettä.

Tilaus- ja toimitusvalvonta voidaan toteuttaa monin eri tavoin:

  • Tilausvalvonta Track&Trace-palvelussamme. Tuotteiden toimitusaikataulun seuranta tilausnumero- ja tuotenimiketasolla. Asiakas saa automatisoituja statuspäivityksiä sähköpostitse.
  • Tilausvalvonta toteutettuna integroimalla asiakkaan oma sanomaformaatti Varovan järjestelmään. Tällöin asiakas voi tehdä Varovalle tilauksia ja seurata niiden edistymistä suoraan omasta järjestelmästään.
  • Tilaus- tai toimitusvalvonta asiakkaan toivomalla tavalla toteutettuna

Tuonti- ja vientitoimeksiantoja voi lähettää meille myös EDI-sanomana sekä Consignorin kautta. › Lue lisää muista e-palveluistamme

Riskienhallinta ja tavaravakuutukset

Rahdinkuljettajan vastuuvakuutukset perustuvat pakottaviin lakeihin: Tiekuljetussopimuslaki, Merilaki ja Ilmakuljetuslaki sekä Pohjoismaisen Speditööriliiton Yleiset Määräykset (PSYM 2015) sekä niissä säädeltyihin vastuurajoituksiin.  Tavarankuljetusvakuutuksella katetaan kuljetuksen aikana syntyneitä esinevahinkoja riippumatta siitä kuka ne on aiheuttanut. Kuljetusvakuutuksesta on mahdollisuus saada korvaus tavaran täydestä arvosta myös silloin, kun rahdinkuljettaja ei lain mukaan vastaa tavaran vahingoittumisesta. › Lue lisää tavaran kuljetusvakuuttamisesta

Huolinnan lisäarvopalvelut

Kokenut huolinta- ja tariffointiosastomme valvoo asiakkaan etua ja varmistaa viranomaismääräysten täyttymisen. Asiakaskohtaisesti nimetyt huolitsijamme avustavat myös tullauksissa tarvittavien asiakirjojen laadinnassa, muissa lähetysten vaatimissa logistisissa toimissa sekä neuvovat mahdollisissa tullietuuksissa. › Lue lisää huolinnan lisäarvopalveluista

Asiakirjapalvelut

  • Viennissä EUR ja/tai ATR alkuperätodistuslomakkeiden leimaus tullissa, jos asiakkaalla ei ole oikeutta itseleimaamiseen sekä täyttö sähköisesti asiakkaan tunnuksin/puolesta/luvalla
  • Viennissä asiakkaan dokumenttien käyttö leimattavana konsulaateissa
  • STT-hakemukset (Sitovaa tariffitietoa koskeva hakemus)
  • CVED, CED, tuontitodistus
  • Itu-nippujen kerääminen, eli tullauskohtaisten asiakirjojen niputtaminen arkistointivalmiiksi asiakkaalle ja niiden postitus
  • Avustaminen ulkomaankaupan asiakirjoissa

Tiesitkö?

Tilaus- ja toimitusvalvonta

Tilausvalvonta ja toimitusvalvonta voidaan toteuttaa esimerkiksi tilausnumero/tuote/lähetystasolla. Näin pysyt entistä paremmin ajantasalla tuotteiden valmistusaikataulusta ja pystyt ennakoimaan toimitusketjua eteenpäin.

 

› Lue lisää vinkkejä tietopalveluistamme

Kuinka voimme auttaa?

Asiantuntijamme neuvovat kansainvälisessä logistiikassa ja suunnittelevat yrityksellenne sopivimmat kuljetus- ja logistiikkaratkaisut.

  • Ota yhteyttä
  • Pyydä tarjous
  • Katso yhteystiedot
  • Palvelut
  • Edustajat
  • Track & Trace
  • Tietopalvelut
  • Kotimaan rahtipalvelu
  • Tietoa evästeistä
  • Tietosuojaseloste

Varova Oy | PL 18, FI-00501 Helsinki | +358 9 773 961