• Om oss
  • Kontaktuppgifter
  • svSvenska
    • enin English
    • fiSuomi
  • Tjänster
  • Agenter
  • Track&Trace
  • E-tjänster
  • Inrikes fraktservice
  • Landsvägstransport
  • Sjötransport
  • Flygfrakt
  • Järnvägstransport
  • Projekttransport och specialtransport
  • Transport till Ryssland
  • Varova Global
  • Tillvalstjänster
  • Spedition
  • Inhemsk logistik
  • E-tjänster
  • Varuförsäkring
Etusivu » Tjänster » Tillvalstjänster

Tillvalstjänster

Tillvalstjänsterna erbjuder mervärde. De kan bestå av t.ex. order- och leveransuppföljning eller olika lösningar för godshantering, lagerhållning och distribution. I sin mest utvecklade form kan vi tala om utlokalisering av kundföretagets logistik. Lösningarna skräddarsys alltid enligt kundens behov.

Vi erbjuder våra kundföretag ett brett urval tjänster för att underlätta administrationen av leveranskedjan. I samband med transport och spedition kan man genom tillvalstjänsterna effektivera inköps- och leveranskedjans processer, försnabba leveranstiderna, minska på helhetskostnaderna för logistiken samt förbättra tansparensen och informationsflödet i leveranskedjan.

Avhämtning och distribution

Avhämtning och distribution av gods sker normalt vardagar mellan kl 8 och 16. Som tillvalstjänst kan vi erbjuda avvikande distributions- och avhämtningstider eller expressleverans.

Expressleverans eller avvikande leveranstid

  • Expressleverans enligt kundens behov
  • Kvälls- eller morgonleverans, leverans under veckoslut
  • Avhämtning eller leverans på ett speciellt klockslag
  • Bärhjälp eller två chaufförer
  • Leverans av fulla kontainers enligt kundens önskemål och möjlighet att ändra leveransdatum med kort varsel, utan tilläggsdebitering

Godshantering

Genom olika åtgärder för godshantering kan vi effektivera leveranskedjan, försnabba transporttiderna och uppnå kostnadsinbesparingar för importören eller exportören. Kunden kan utlokalisera godhanteringen antingen helt eller delvis till oss.

Tillvalstjänster för godshantering

  • Insamling, sortering och uppdelning av försändelser/kartonger/produkter enligt kundens önskemål. Sorteringen kan göras t.ex. per affär, produkt, order eller slutdestination.
  • Palletering/delning av palletter, inplastning
  • Märkning av kartonger/produkter enligt kundens önskemål
  • Vägning av gods
  • Ångning av tekstilier
  • Konsolidering (kombinering) av försändelser (LCL -> FCL / LTL -> FTL). Olika styckegodsförsändelser kan sammanställas till sk. kundvisa helhetsförsändelser. Försändelser kan också lastas i den ordning kunden begär för att försnabba lossning och hantering vid destinationen. På det här viset försnabbas även transporttiden. Gods som ankommer med olika transportmedel kan sammanställas för vidaretransport i Finland eller till tredje land. På samma sätt kan exportförsändelser samlas in runt om i Finland för att sammanställas för utlandstransport i vår logistikcentral.

Lagertjänster

Såväl EU-gods som gods som anlänt från länder utanför EU kan lagras kort- eller långvarigt i vår logistikcentral i Nordsjö, allt enligt kunden behov. Vår logistikcentral är också tullager.

Lagertjänster

  • kort- eller långtidslagring av EU-gods
  • kort- eller långtidslagring av oförtullat gods som anlänt från länder utanför EU
  • Förtullning delvis: varor förtullas i den takt importören behöver varan till försäljning. Det här är möjligt även från tillfälligt lager, där godset får förvaras högst 90 dygn. Importören betalar oms för varan först då varupartiet förtullas

Planering av förpackningar och förpackningstjänster

En ändamålsenlig transportförpackning skyddar varan från påfrestning under transporten. Försändelsen och transportförpackningen bör klara av surrning av godset i transportenheten. Avsändaren är ansvarig för att varan förpackas ändamålsenligt för transport. Vi hjälper med planering av förpackningar och erbjuder bl.a. förpackningstjänster.

Planering och optimering av förpackningar

Beroende på försändelsens storlek, varans särdrag och transportmedlet informerar våra specialister om hur och i hurudan förpackning varan bör packas för att godset skall tåla normal påfrestning under transporten. Normal påfrestning anses bl.a. vara maskinell behandling av godset vid omlastning samt vid landsvägtransporter olika rörelser. Ifall landsvägstransporten till dels består av sjötransport kan rörelsen vara kraftig beroende på årstid. Också damm, smuts och fukt, speciellt kondensation förorsakad av temperaturväxlingar i transportenheten under transporten, anses vara naturlig påfrestning.

Vi hjälper även vid planering av produkt- och transportförpackningar så att transportutrymmet kan utnyttjas optimalt.

 

Förpackningtjänst och förpackningsmaterial

  • Förpackningstjänst i enlighet med överanskomna villkor
  • Förmedling av träförpackningar (palletter, lådor) i enlighet med godsets mått
  • Medtagande av förpackingsmaterial och tomma palletter vid lossning av gods
  • Förmedling av stämpling enligt ISPM15 -standarden (då stämplingen saknas på trävaror)

 

Order- och leveransuppföljning

De elektroniska tjänsterna stöder kontrollen av leveranskedjan och logistikprcesserna på många sätt. Vår order- och leveransuppföljning möjliggör att oberoende av tid och rum vara uppdaterad på när produkterna är färdiga för avskeppning och informationen löper utan dröjsmål.

Vi kan genomföra order- och leveransuppföljning på många olika sätt:

  • Orderuppföljning i Track & Trace -tjänsten. Uppföljning av leveranstidtabell för produkter på ordernummer- och produktbeteckningsnivå.   Kunden får automatiserade statusuppdateringar till sin e-post.
  • Orderuppföljning genom att integrera kundens eget meddelandeformat med Varovas datasystem. Kunden kan ge orderuppdrag till Varova och följa med processen via sitt eget datasystem.
  • Order- eller leveransuppföljning i enlighet med kundens önskemål.

 

Import- och exportuppdrag kan även sändas som EDI-meddelande samt via Consignor. Läs mera om våra andra  e-tjänster.

 

Riskhantering och varuförsäkringar

Fraktförarens ansvarsförsäkring grundar sig på tvingande lagar: Lagen om vägbefordringsavtal, Sjölagen och Luftfartslagen samt Nordiskt Speditörförbunds Allmänna Bestämmelser (NSAB 2015). En varutransportförsäkring täcker skador på godset som uppkommit under transporten, oberoende av vem som orsakat skadan. Via transportförsäkringen kan man få ersättning till varan fulla värde även då fraktföraren enligt lagen inte ansvarar för skadan. Läs mer om försäkring av gods.

Mervärdestjänster inom speditionen

Vår erfarna speditions- och tariffieringsavdelning bevakar kundens intressen och ser till att myndighetsföreskrifterna följs. Vi utnämner en speditör specifikt för varje kund. Speditören hjälper även till med att utfärda behövliga förtullningsdokument, i övriga ärenden beträffande logistiken samt ger råd om möjliga tulllättnader. Läs mer om speditionens mervärdestjänster.

Dokumenttjänster

  • Export: Stämpling av EUR och/eller ATR ursprungsbevisblanketter i tullen, om kunden inte har rätt att stämpla blankettterna, samt ifyllande av blanketterna elektroniskt genom att använda kundens signum / för kunden / med kundens lov
  • Export: stämpling av kundens dokument på konsulaten
  • bindande ansökan om tariffieringsuppgifter (STT-ansökan = Sitova tariffitietoto)
  • CVED, CED, importcertifikat
  • postning av förtullningsdokument, färdigt sammanställda försändelsevis för kunden att arkivera
  • Råd och hjälp med dokument i utrikeshandeln

På vilket sätt kan vi betjäna?

Våra specialister ger råd i internationella logistikfrågor och planerar tillsammans med dig de bästa transport- och logistiklösningarna för att möta behoven i ditt företag.

Tag kontakt

09 773 96 300
sales@varova.fi

  • Tjänster
  • Agenter
  • Inrikes fraktservice

Varova Oy | PL 18, FI-00501 Helsinki | +358 9 773 961

Our website uses cookies. By using the website, you consent to our use of cookies. OkMore information