Tillvalstjänster
Tillvalstjänsterna erbjuder mervärde. De kan bestå av t.ex. order- och leveransuppföljning eller olika lösningar för godshantering, lagerhållning och distribution. I sin mest utvecklade form kan vi tala om utlokalisering av kundföretagets logistik. Lösningarna skräddarsys alltid enligt kundens behov.
Vi erbjuder våra kundföretag ett brett urval tjänster för att underlätta administrationen av leveranskedjan. I samband med transport och spedition kan man genom tillvalstjänsterna effektivera inköps- och leveranskedjans processer, försnabba leveranstiderna, minska på helhetskostnaderna för logistiken samt förbättra tansparensen och informationsflödet i leveranskedjan.
Avhämtning och distribution
Avhämtning och distribution av gods sker normalt vardagar mellan kl 8 och 16. Som tillvalstjänst kan vi erbjuda avvikande distributions- och avhämtningstider eller expressleverans.
Expressleverans eller avvikande leveranstid
Godshantering
Genom olika åtgärder för godshantering kan vi effektivera leveranskedjan, försnabba transporttiderna och uppnå kostnadsinbesparingar för importören eller exportören. Kunden kan utlokalisera godhanteringen antingen helt eller delvis till oss.
Tillvalstjänster för godshantering
Lagertjänster
Såväl EU-gods som gods som anlänt från länder utanför EU kan lagras kort- eller långvarigt i vår logistikcentral i Nordsjö, allt enligt kunden behov. Vår logistikcentral är också tullager.
Lagertjänster
Planering av förpackningar och förpackningstjänster
En ändamålsenlig transportförpackning skyddar varan från påfrestning under transporten. Försändelsen och transportförpackningen bör klara av surrning av godset i transportenheten. Avsändaren är ansvarig för att varan förpackas ändamålsenligt för transport. Vi hjälper med planering av förpackningar och erbjuder bl.a. förpackningstjänster.
Planering och optimering av förpackningar
Förpackningtjänst och förpackningsmaterial
Order- och leveransuppföljning
De elektroniska tjänsterna stöder kontrollen av leveranskedjan och logistikprcesserna på många sätt. Vår order- och leveransuppföljning möjliggör att oberoende av tid och rum vara uppdaterad på när produkterna är färdiga för avskeppning och informationen löper utan dröjsmål.
Vi kan genomföra order- och leveransuppföljning på många olika sätt:
- Orderuppföljning i Track & Trace -tjänsten. Uppföljning av leveranstidtabell för produkter på ordernummer- och produktbeteckningsnivå. Kunden får automatiserade statusuppdateringar till sin e-post.
- Orderuppföljning genom att integrera kundens eget meddelandeformat med Varovas datasystem. Kunden kan ge orderuppdrag till Varova och följa med processen via sitt eget datasystem.
- Order- eller leveransuppföljning i enlighet med kundens önskemål.
Import- och exportuppdrag kan även sändas som EDI-meddelande samt via Consignor. Läs mera om våra andra e-tjänster.
Riskhantering och varuförsäkringar
Fraktförarens ansvarsförsäkring grundar sig på tvingande lagar: Lagen om vägbefordringsavtal, Sjölagen och Luftfartslagen samt Nordiskt Speditörförbunds Allmänna Bestämmelser (NSAB 2015). En varutransportförsäkring täcker skador på godset som uppkommit under transporten, oberoende av vem som orsakat skadan. Via transportförsäkringen kan man få ersättning till varan fulla värde även då fraktföraren enligt lagen inte ansvarar för skadan. Läs mer om försäkring av gods.
Mervärdestjänster inom speditionen
Vår erfarna speditions- och tariffieringsavdelning bevakar kundens intressen och ser till att myndighetsföreskrifterna följs. Vi utnämner en speditör specifikt för varje kund. Speditören hjälper även till med att utfärda behövliga förtullningsdokument, i övriga ärenden beträffande logistiken samt ger råd om möjliga tulllättnader. Läs mer om speditionens mervärdestjänster.