Suezin kanavan tukkinut Ever Given -alus on onnistuneen irrotusoperaation jälkeen siirretty kanavan keskellä olevalle Great Bitter -järvelle, ja liikenne lähtee vähitellen kulkemaan molempiin suuntiin. Matkalla oleville konteille ja kappaletavaralähetyksille arvioidaan kuitenkin aiheutuvan vähintään 1-3 viikon myöhästymisiä alkuperäisiin arvioituihin saapumispäiviin.
Liikenne oli pysähdyksissä viime viikon tiistaista kuluvan viikon maanantaihin, mikä itsessään aiheutti noin viikon pidennyksen kuljetusaikoihin. Kanavasta läpipääsyä odottaa noin 160 alusta, jotka aluksi johdetaan kanavan läpi muutaman aluksen saattueissa. Suman purkaminen kestää vähintään joitakin vuorokausia. Lisäksi osa laivanvarustamusta teki päätöksen kierrättää alukset Afrikan ympäri, eikä tällä hetkellä ole vielä varmaa, jatkavatko ne suunnitelmien mukaan, vai palaavatko takaisin alkuperäiselle reitille Suezin kanavan läpi.
Kun Aasiasta Eurooppaan matkalla olevat konttilaivatlaivat ovat päässeet jatkamaan matkaa Välimeren kautta Pohjois-Euroopan satamiin, on konttien purussa ja uudelleen lastauksessa odotettavissa ruuhkaa. Tämä vaikuttaa myös edelleen Suomeen jatkavien feeder-alusten aikatauihin.
On myös mahdollista, että laivanvarustamot siirtävät sekä tuonti- että vientiliikenteen tulevia lähtöjä eteenpäin, jotta pahimmalta ruuhkautumiselta matkan varrella vältytään. Suezin kanavan tukos voi myös vaikuttaa konttiliikenteen tasapainoon viennissä ja tuonnissa, ja heijastua edelleen konttien saatavuuteen.
Varovan meriliikennetiimin yhteyshenkilönne antavat tarvittaessa lisätietoja.