Vuoden 2026 alusta Euroopan unionin päästökauppajärjestelmä (EU ETS) kattaa kaikki meriliikenteen CO₂eq-päästöt. Tämä on osa EU:n laajaa ilmastostrategiaa, jonka tavoitteena on vähentää kasvihuonekaasupäästöjä.
Varustamot velvoitetaan hankkimaan päästöoikeuksia kaikista todennetuista päästöistä, jotka syntyvät Euroopan talousalueen (ETA) sisäisessä merenkulussa. Suomen ja Euroopan välisisistä kuljetuksista valtaosa kulkee osan Itämeren yli, ja lisämaksu kohdistuu maantieliikenteeseen.
Vuoden 2026 alusta lähtien ETS-laskentatapa myös muuttuu siten, että kompensaatioihin sisällytetään hiilidioksidin lisäksi metaani (CH₄) ja typpioksiduuli (N₂O).
EU ETS järjestelmä on otettu käyttöön vaiheittain. Vuodesta 2024 oli päästöistä katettava 40 %, vuoden 2025 alusta 70 % ja vuodesta 2026 alusta 100 %
Näiden muutosten myötä päästökauppaan liittyvät kustannukset kasvavat, ja EU ETS lisämaksu Euroopan kuljetuksissa nousee kattamaan täysimääräisen 100 %. Lopulliset lisämaksut selviävät vuodenvaihteeseen mennessä, ja ne lisätään rahtitarjouksille.