Kaukoidän ja Suomen välisissä merikuljetuksissa esiintyy edelleen normaalia pidempiä kuljetusaikoja.
Kaikki Aasiasta Suomeen liikennöivät konttialukset joutuvat yhä kiertämään Afrikan kautta Suezin kanavan levottomuuksien vuoksi. Tämä kiertoreitti lisää noin kolme viikkoa ylimääräistä kuljetusaikaa Euroopan satamiin ja Suomeen saapuville lasteille.
Valtamerilaivojen lähdöt myöhästyvät aikatauluista usein jo Kaukoidän satamista lähtiessä, koska Afrikan reitin käyttö hidastaa myös paluumatkaa Euroopasta.
Euroopan satamissa ruuhkaa konttien käsittelyssä
Isoja valtamerilaivoja saapuu samanaikaisesti Euroopan satamiin, kuten Rotterdamiin, Hampuriin, Antwerpeniin ja Gdanskiin. Valtamerilaivat saavat purkuun ns. aikaikkunan, mutta jos laivaa ei saada annetussa tuntimäärässä purettua, se joutuu siirtymään sivuun ja odottamaan uutta purkuaikaa.
Rotterdamissa on ollut useita lyhyitä satamalakkoja, joissa satamatyöntekijät vastustavat lisääntynyttä automatisointia. Myös Hampurissa on lakkoiltu, maaliskuun alussa siellä oli kahden vuorokauden lakko, jolloin satamatoiminnot olivat pysähdyksissä.
Yhteysliikenne valtamerisatamista Suomeen
Myös feeder-liikenne suurista konttisatamista Suomeen on ollut pitkään häiriintynyt satamaruuhkien vuoksi. Feederit joutuvat välillä jättämään jonkin Euroopan sataman joltakin viikolta kokonaan ajamatta, jotta aikataulu saataisiin kiinni. Joskus varustamot myös vaihtavat purkusataman lyhyellä varoitusajalla esimerkiksi Helsingistä Kotkaan.
Varovan meriliikennetiimi on jatkuvasti yhteydessä laivanvarustamoihin, jotka yrittävät etsiä keinoja aikataulujen parantamiseksi.
Varovan meriliikenne palvelee
Arvioidut saapumispäivät Suomeen päivittyvät MyVarova -järjestelmään sitä mukaa, kun saamme niistä tiedon varustamoilta.
Varovan meriliikennetiimi auttaa kaikissa kuljetustilauksiin ja aikatauluihin liittyvissä asioissa: [email protected]
Rahtihinnoissa palvelee Varovan myyntitiimi: [email protected]