Konttikuljetusten tilanne alkuvuonna 2024

Ennen vuodenvaihdetta kärjistynyt epävakaa tilanne Punaisellamerellä on vaikuttanut merkittävästi konttikuljetusmarkkinoihin Aasian ja Euroopan välillä. Kaikki suuret konttivarustamot ovat ilmoittaneet pysäyttävänsä kulun Suezin kanavan kautta toistaiseksi. Varustamot seuraavat kuitenkin tarkasti, milloin rahtiliikenne Suezin kanavan kautta voidaan aloittaa uudestaan.

Alusten uudelleenreititys Hyväntoivonniemen ympäri aiheuttaa viimeisimpien arvioiden mukaan vähintään kahden viikon pidentymisen kuljetusaikoihin. Osa aluksista hidastaa kuljetusnopeutta polttoaineen säästämiseksi, ja osa joutuu ottamaan lisää polttoainetta joutuen pysähtymään matkan varrella.

Euroopan suuret konttisatamat pystyvät vielä tällä hetkellä käsittelemään kontteja ilman huomattavia viivästyksiä, mutta tilanteen jatkuessa ruuhkautuminen konttien lastauksissa ja purkamisessa on todennäköistä. Tämä voi edelleen pidentää kuljetusaikoja Suomeen.

Poikkeava reititys Aasian ja Euroopan välisissä rahdeissa aiheuttaa konttien epätasapainoa mannerten välisissä kuljetuksissa, mikä heijastuu merikuljetusten maailmanlaajuisiin toimitusketjuihin nostaen kustannuksia. Rahtihinnat voivat vaihdella nopeallakin aikataululla. Myynnin yhteyshenkilöt Varovalla antavat tarvittaessa lisätietoja.

Päivitämme mahdollisia muutoksia kappaletavaraliikenteen ja konttien arvioituihin saapumisaikoihin MyVarovassa sitä mukaa, kun saamme tiedot laivayhtiöiltä. Meriliikennetiimimme palvelee kuljetustilauksiin ja aikataulukysymyksiin liittyen sekä tuonnissa että viennissä.